Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży
Podróże, zwłaszcza te zagraniczne, zwykle wiążą się z niemałymi kosztami. Opłacając takie wycieczki z dużym wyprzedzeniem wzrasta prawdopodobieństwo nieoczekiwanego zdarzenia, które uniemożliwi wyjazd. Poza zepsutym urlopem, można także stracić poniesione już koszty organizacji podróży. Przed takimi wypadkami można się zabezpieczyć wykupując ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży.
Zagraniczne wakacje najczęściej kupowane są ze wyprzedzeniem. Wraz z nimi zwykle zawiera się również ubezpieczenie, które uchroni przed skutkami wypadku lub choroby setki kilometrów od kraju. Na uwagę zasługuje również polisa, która ochroni nasze finanse jeśli będziemy zmuszeni odwołać wcześniej zaplanowaną wycieczkę. Warto przyjrzeć się jak i kiedy zwrot pieniędzy będzie się nam należał.
W czym pomoże polisa?
Ubezpieczenie kosztów rezygnacji podróży opiera się na ryzyku poniesienia zobowiązań finansowych, które spowodowane są odwołaniem przez nas (jako Ubezpieczonych) uczestnictwa w opłaconej wycieczce – krajowej lub zagranicznej. Należy pamiętać, że polisę można wykupić w określonym czasie po wykupieniu wycieczki. Okres ten jest definiowany przez Ubezpieczycieli indywidualnie. Niektóre towarzystwa decydują się też na wymóg podpisania umowy ubezpieczenia w dniu wykupienia podróży. Odbywa się to wtedy, jeśli do wyjazdu zostało mniej niż 30 dni.
Ochrona zadziała w takich przypadkach jak:
- nieszczęśliwy wypadek
- nagłe zachorowanie
- zgon
- poważne zdarzenie losowe w miejscu zamieszkania (pożar, zalanie, włamanie, katastrofa budowlana itp)
- kradzież dokumentów związanych z podróżą
- komplikacje związane z ciążą
Powyższe zdarzenia muszą dotyczyć Ubezpieczonego lub osoby bliskiej/uczestnika podróży – tylko wtedy polisa zadziała. Należy pamiętać, że nie są to wszystkie sytuacje, w których otrzymamy ochronę. Każdy Ubezpieczyciel ustala wybrane przez siebie przypadki zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Jeśli chodzi o wysokość składki za ubezpieczenie kosztów rezygnacji najczęściej wynosi ona od 2,5 do 8% sumy ubezpieczenia. Na jej cenę wpływa wybrany zakres ochrony oraz całkowity koszt ubezpieczanej wycieczki (w tym również biletów lotniczych). Nierzadko również wyprzedzenie z jakim wykupujemy polisę może mieć wpływ na ostateczną kwotę składki.
Kiedy ochrona zadziała
Samo wykupienie polisy nie gwarantuje nam stuprocentowej pewności, że ubezpieczyciel wypłaci nam należne odszkodowanie. Ta konkretna ochrona jest dość skrupulatnie definiowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Efektem tego są szczegółowe zapisy w OWU, mówiące o tym w jakich sytuacjach pomoc otrzymamy, a w jakich spotkamy się z wyłączeniem ochrony.
Najpopularniejszy zapis, który dyskwalifikuje nas do otrzymania pieniędzy mówi o następstwach leczonych chorób przewlekłych czy braku hospitalizacji przy nagłym zachorowaniu. Z ochrony wyłączone mogą być również przypadki, kiedy to organizator odwołuje wycieczkę lub ów firma ogłosi upadłość. Klauzule wiążą się też ze zdarzeniami w miejscu docelowym naszej podróży.
Jeśli panuje tam zagrożenie epidemiologiczne, doszło do klęski żywiołowej lub aktów terroryzmu – ochrona może nie zadziałać. Jednak można znaleźć towarzystwa, które wypłacą gotówkę również w takich przypadkach, jeśli dodatkowo rozszerzymy ochronę. Oczywiście nawet przy takim zakresie polisy zmiana zdania i chęć wybrania innej destynacji niż pierwotna nie przyniesie nam zwrotu jakichkolwiek środków.
Warto również zwrócić uwagę na przypadki, kiedy nie uda nam się zdążyć na przykład na wykupiony lot. W takiej sytuacji nasza podróż nie może odbyć się w wybranym przez nas terminie, ale wycieczkę chcemy kontynuować. Jeśli więc spóźnienie było wynikiem zdarzenia losowego jak wypadku czy opóźnienia środka transportu Ubezpieczyciel może zapewnić nam środki na pokrycie kosztów zmiany rezerwacji biletu lub na opłacenie nowego.