Coraz więcej roszczeń z tytułu naruszenia praw pacjenta

0

Pacjenci coraz bardziej świadomi swoich praw walczą o nie w sądzie, domagając się zadośćuczynienia. Nie sposób nie dostrzec roli tzw. kancelarii odszkodowawczych, upatrujących w tego typu sprawach możliwości uzyskania dodatkowych świadczeń dla swoich klientów.

Wydaje się, że w najbliższych latach to właśnie zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta będą stanowić istotną część wypłacanych odszkodowań.

Przestrzeganie prawa pacjenta, zdefiniowanych w dwóch ustawach – o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta jest obowiązkiem:

  • Narodowego Funduszu Zdrowia,

  • podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych,

  • osób wykonujących zawód medyczny

  • innych osób uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych

W przypadku zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

UWAGA! Roszczenia wynikające z naruszenia praw pacjenta nie są objęte obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej. Oznacza to, że to lekarz lub inny podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do zapłaty odszkodowania wynikającego z naruszenia tych praw z własnych środków. Jeśli sąd zasądzi wypłatę zadośćuczynienia, to nie będzie ono wypłacone z ubezpieczenia obowiązkowego lekarza.

Wyjątkiem są sytuacje, w których naruszenie praw pacjenta łączą się z wyrządzeniem pacjentowi szkody polegającej na doprowadzeniu do śmierci lub wywołaniu rozstroju zdrowia.

Zarządzający szpitalami próbują wprowadzać metody minimalizujące ryzyko wystąpienia roszczeń z tytułu naruszenia praw pacjenta. Systematyczne podnoszenie jakości pracy w szpitalach, przychodniach czy oddziałach ratunkowych oraz przestrzeganie wypracowanych standardów i procedur, pozytywnie wpłynie na kontakty z pacjentem i sposób udzielania świadczeń.

Szansa na zmniejszenie liczby zgłaszanych roszczeń z tytułu naruszenia praw pacjenta jest przede wszystkim położenie nacisku na dobrą komunikację lekarza z pacjentem.

Zostaw komentarz